Formule Student/SAE

Formula SAE je konstrukční soutěž pro studenty vysokých škol technického zaměření. Vznikla v USA v roce 1981. Od roku 1998 existuje také evropská větev projektu, Formula Student. Obě soutěže mají stejný cíl a téměř stejná pravidla. Každý rok se v rámci Formula Student/SAE pořádají soutěže po celém světě. V současné době v seriálů Formula Student/SAE soutěží téměř 600 univerzitních týmů z celého světa v kategoriích spalovacích a elektrických motorů.

 

Zadání soutěže

Formula Student/SAE je konstrukční úkol, který by mohla zadat jakákoli automobilová výrobní firma. Jedná se o fiktivní výběrové řízení na vývoj vozu formulového typu. Zákazník, pro kterého je vůz určen, je definován jako víkendový neprofesionální jezdec preferující autokros nebo sprint. Monopost musí být dobře ovladatelný, výkonný, spolehlivý a bezpečný zároveň. Vůz by tedy měl být také esteticky na úrovni, pohodlný a využívat co nejvíce běžně dostupných součástí. Produkční plán je 1000 vozů za rok. Týmy mají za úkol vyvinutý vůz představit prostřednictvím jednoho prototypu.

Vítězný tým každého závodu je určen na základě bodového hodnocení závodních disciplín. Je třeba zdůraznit, že nevyhrává nejrychlejší vůz. Hodnoceny jsou i další prvky jako bezpečnost, spolehlivost, ovladatelnost nebo marketingový plán pro prodej a cena navrhnutého monopostu.To vše musí být v rovnováze.

 

Soutěžní disciplíny

Týmy se na okruhu (v uzavřeném areálu) střetávají při statických a dynamických disciplínách. Maximálně mohou v součtu jednotlivé týmy dosáhnout až 1000 bodů.

 

Statické disciplíny

  • Konstrukční návrh vozu (Engineering Design – 150 bodů)
    • Odborná porota hodnotí technickou kvalitu vozu, tedy nejen, jak vypadá, ale jaká řešení byla v konstrukci použita.
  • Analýza nákladů (Cost Report – 100 bodů)
    • Zadání vyžaduje doložit pečlivou kalkulaci výrobních nákladů a přesvědčit o její správnosti porotu.
  • Marketingový plán (Presentation – 75 bodů)
    • Odborná porota hodnotí, jak dobře je tým schopný prodat svůj výrobek, tedy závodní vůz.

 

Bezpečnostní testy nutné pro vstup do závodu (dynamických disciplín)

  • Technika a bezpečnost (Technical & Safety Scrutineering)
  • Náklonová zkouška (Tilt Test)
  • Zkouška brzd a hluku (Brake & Noise Test)

 

Dynamické disciplíny

  • Akcelerace (Acceleration – 75 bodů)
    • Zrychlení vozu na trati dlouhé 75m s pevným startem.
  • Osmička (Skid Pad – 50 bodů)
    • Jízda na trati ve tvaru osmičky, kde se hodnotí čas průjezdu, pro zhodnocení kvalit podvozku.
  • Autokros (Autocross – 150 bodů)
    • Jízda na úzké technické trati pro hodnocení zrychlení, brzdění a ovladatelnosti. Slouží zároveň jako kvalifikace do Endurance.
  • Spotřeba paliva (Efficiency – 100 bodů)
    • Hodnotí se spotřeba paliva.
  • Hlavní vytrvalostní závod (Endurance – 300 bodů)
    • Vytrvalostní závod ověřující všechny systémy vozu při okruhovém závodě na 22 km s povinnou výměnou jezdců v polovině ujeté vzdálenosti.

Pravidla

Pravidla pevně ohraničují možnosti použité techniky a zajišťují pasivní i aktivní bezpečnost při závodu, popisují průběh jednotlivých disciplín a stanovují další důležitá omezení. Kompletní znění pravidel je na každý rok k dispozici na webových stránkách http://students.sae.org/competitions/formulaseries/rules/. Dodatková pravidla k soutěžím jsou ke stažení vždy na oficiálních stránkách jednotlivých závodů.